Origen y vigencia del dibujo

Authors

  • Víctor Alegría S. Académico y docente de la Facultad de Artes de la Universidad de Chile

Abstract

The present essay addresses the origin and nature of drawing, and its role in culture and civilization through the evolutionary states of visual and tactile perception. Jointly, it refers to drawing as an effective medium of anticipation, reflection and knowledge in most projects in their conception and design stages. Subsequently, it is a reflection on the nature of drawing and its autonomous life as a work of art and its analogy with thought and idea, as well as its important and validity in the artistic creation and teaching in the visual arts.

Keywords:

drawing, perception, looking, project, anticipation

Author Biography

Víctor Alegría S., Académico y docente de la Facultad de Artes de la Universidad de Chile

Artista visual y poeta. Magíster en Artes Visuales de la Universidad de Chile. Académico y docente de la Facultad de Artes de la misma universidad. Ha participado en numerosas exposiciones individuales y colectivas, tanto en Chile como en el extranjero, entre las que destacan Pastiches (1997) en la Galería Bucci, Santiago, Chile; Modus Faciendi (2002), Subyugar la mirada (2010) y Non finito (2013) en el Museo de Arte Contemporáneo, Santiago, Chile; y Del natural (2016), en la sala Juan Egenau, Facultad de Artes, Universidad de Chile. Además de ensayos sobre arte y literatura, Víctor Alegría ha publicado los libros de poesía Pleamar (TEHA, 2012), Ensenada (Ril Editores, 2014), libro con el que obtuvo la Beca para Escritores profesionales del Consejo Nacional de la Cultura y las Artes, Fondo del libro, y Estuario (Ril Editores, 2017).